- Visuaalinen markkinointi eli myymälämarkkinointi tarkoittaa myynnin tehostamista myymälässä esillepanojen avulla. Termi tulee englanninkielen sanasta Visual Merchandsing. Aikaisemmin visuaalista markkinointia kutsuttiin somistamiseksi. Visuaalinen markkinointi terminä sekoitetaan usein perinteiseen markkinointiin. Termi somistaminen jäi puutteelliseksi siksi, että kyse on kokonaisvaltaisesta myymäläviestinnästä.
- Esillepano on nimenomaan konkreettista tuotteiden markkinointia myymälässä visuaalisin keinoin. Visuaalisen markkinoinnin avulla luodaan imagoa. Liikkeen imago tulisi välittyä visuaalisin keinoin myymälän ilmeessä ja esillepanoissa. Se on tapa erottua. Kiinnostuksen herättäminen on tärkeää!
- Toimivilla ja houkuttelevilla esillepanoilla saadaan asiakas kiinnostumaan tuotteista, tavoite on saada asiakas ostamaan tuote. Tavoitteelliset, hyvin suunnitellut esillepanot tukevat ostopäätöstä ja saavat aikaan lisämyyntiä. Visuaalinen markkinointi on suorassa yhteydessä myyntiin ja tunnuslukujen avulla pystytään seuraamaan esillepanojen TUOTTAVUUTTA. Tavoitteellinen visuaalinen markkinointi on esillepanojen ja myymälän visuaalisen ilmeen harkittua kaupallistamista.
Elämyksellinen myymälä:
Myymäläympäristössä aisteihin vaikuttavat tekijät ovat näkö-, kuulo- ja hajuaisti. Asiakkaista jopa 75 % tekee ostopäätöksen näköaistin perusteella. Kuinka aisteja voisi hyödyntää myymälässä:
Näköaisti: Näkövaikutelma on keskeinen, kun asiakas valitsee tuotteen. Muotoilu eli desing on tärkeä osa asiakkaan saamaa näkövaikutelmaa. Valaistuksella on suuri vaikutus näkökokemukseen. Kun tarkastellaan erilaisia tuotteita esim. ravintolassa, ruoan pitäisi näyttää hyvältä lautasella, koska silloin se myös maistuu paremmalta.
Kuuloaisti: Kuluttaja yhdistää äänen yritykseen ja tuotteeseen. Monet radio- ja tv-ohjelmat, kuten Salatut elämät ja Radio Rock käyttävät tunnussävelmää ohjelman tunnistamiseen. Myymälöissä käytetään musiikkia tunnelman luomiseen. Nuorisolle tarkoitetuissa kaupoissa soi uusimmat hitit, jotta asiakas tietää olevansa trendikkäässä paikassa. Tavarataloissa soitetaan taas rauhallista melodiaa, jotta asiakas viipyisi mahdollisimman pitkään.
Hajuaisti: Ihminen kykenee muistamaan noin 1 000 erilaista tuoksua. Tuoksumarkkinoilla lisätään myyntiä: esim. lihatiskillä tuoksuu grillattu kana ja leipäosastolla paistettu leipä.
Tuntoaisti: Ihminen tutkii esinettä koskemalla sitä, ja samalla hän täydentää sitä näköaistillaan. Kun tunnustellaan vaatteita ja selvitetään, onko kangas miellyttävä vai ei, käytetään tuntoaistia. Materiaalivalinnat niin vaatteissa kuin kalusteissa vaikuttaa kokemukseen.
Makuaisti: Tehokas tapa lanseerata uusi elintarvike on järjestää maistiaiset. Myyvä esittely ja hyväntuoksuinen yhdistettynä hintatarjoukseen voi antaa hyvän alun uudelle tuotteelle.
Mitä enemmän asiakkaan aisteja aktivoidaan, sitä suurempi mahdollisuus on, että hän muistaa yrityksen ja yrityksen myytävät tuotteet. Viestintävälineiden tärkein tehtävä on houkutella asiakas myymälään ja tekemään ostoksia.
Nykyhetken trendit:
- Visuaalisessa markkinoinnissa visuaalisuuden valta kasvaa, tekoäly mahdollistaa personalisoinnin, sisältömarkkinointi on entistä isommassa roolissa, (live)videot kasvattavat suosiotaan, luovuus ja data löytävät yhteisen sävelen sekä viestinnän mittaaminen kehittyy.
- Lämpimät sävyt ovat nyt muodissa. Erilaiset hiekan sävyt ovat vallanneet värimaailmaa ja niitä suositaan nyt entistä enemmän kylmien harmaiden sävyjen sijaan. Erityisen trendikkäitä ovat tällä hetkellä punaisen ja terrakotan eri sävyt. Terrakotan lisäksi myös muut punaisen sävyt aina viininpunaisesta murrettuihin roosan ja persikan sävyihin ovat suosittuja. Punaisten sävyjen vastapainona suositaan myös tummansinistä ja -vihreää.
- Sisustuksessa trendikkäin väri on punainen. Muodoista pinnalla on erityisesti pyöreä, joka näkyy erityisesti pöydissä. Trendikkäin kaluste on tilanjakaja. Trendikkäin materiaali on tumma puu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti